+31652333987
mariekedebruijnviolin@gmail.com
MARIEKE DE BRUIJN

Schubert

Marieke de Bruijn vertelt het levensverhaal van Franz Schubert, en samen met het Dutch String Collective speelt zij zijn prachtige muziek. De muziek en het verhaal voeren je mee in het leven van deze wonderbaarlijke componist, en deze wordt zo een dierbare vriend die je niet meer wilt meer wilt missen.


Het korte bestaan van Franz Schubert is minstens zo opmerkelijk als dat van Mozart. Schubert was net zo’n muzikaal talent, maar kreeg in tegenstelling tot Mozart weinig kansen. In de schaduw van de grote Beethoven en door de populariteit van de Italiaanse opera werd zijn talent niet opgemerkt. Alleen zijn vrienden wisten hoe bijzonder hij was. En zijn leerling Carolyne Esterhazy, op wie hij vurig verliefd was.


Er zijn vele mythes rondom de sympathieke en bescheiden componist. Wie was zijn echte liefde, wat zijn de mysteries rondom zijn ziekte? Hoe kon hij zo ongelooflijk snel en bijzonder componeren? Wat was de rol van Beethoven en Salieri?


Hij sterft op zijn 31ste, een oeuvre nalatend dat overeind blijft naast de grootste componisten uit de geschiedenis. Zijn genie is alsnog erkend. Uiteindelijk is iedereen het erover eens: Frans Schubert behoort tot de allergrootsten ter wereld.


Het Dutch String Collective bestaat uit een groep gerenommeerde strijkers uit de klassieke muziek. Samen met meesterpianist Jonathan Waleson spelen ze de mooiste en beroemdste stukken van Franz Schubert. .


Marieke de Bruijn maakte eerder producties met haar Tangokwartet Rosa Rio (‘Piazzolla a Portrait’, ‘De Dans van de Engel’ en ‘100 jaar Tango achter de dijken’) en de productie ‘Van Amadeus tot Zappa’ met een strijkersensemble en een tapdanseres. Ook ontwikkelde zij speciale concerten voor kinderen waarin klassieke muziek op een toegankelijke manier gepresenteerd wordt. 


Spel, idee en tekst: Marieke de Bruijn

Duur voorstelling: 1 u 15


Door: Dutch String Collective


Jonathan Waleson – piano

Marieke de Bruijn – viool

Jan Erik van Regteren Altena – viool

Mark Mulder – altviool

Jos Teeken – cello

Antonis Pratsinakis – cello

 

Regieadvies: Ruut Weissman

 

“Schubert!” is een prachtige voorstelling, die niet alleen recht doet aan een aantal hoogtepunten uit Schuberts kamermuziek, maar die ook een aangrijpend beeld schetst van zijn korte leven en zijn fascinerende persoonlijkheid" (Wenneke Savenije in 'De Nieuwe Muze')


Reviews van publiek:


"Ik heb genoten van de Schubert voorstelling, goed in elkaar gezet programma met interessante tekst en natuurlijk prachtige muziek." 

"Vond het een superbeleving! Echt heel knap die combi vertellen en muziek!" 

"Een aanrader!!" 

"Werkelijk prachtige voorstelling" 

"Prachtig verteld en gespeeld, waanzinnig mooie stukken van Schubert" 

"Het was prachtig" 

"Ik heb genoten!" 

"Ik heb gehuild" 

"Het was een zeldzaam mooie middag, met hartverscheurende momenten. Prachtig gespeeld!" 


Synopsis


Franz Schubert wordt geboren in een arm gezin in Wenen rond 1800. Hij is een buitengewoon muzikaal talent en hij wordt toegelaten op het seminarie waar hij als koorknaap een goede gymnasiumopleiding krijgt. Doordat hij de meeste tijd besteedt aan componeren moet hij met 15 jaar stoppen met school. Hij geeft les om geld te verdienen, maar na een aantal jaar gewerkt te hebben als schoolmeester wil hij alleen nog maar componeren. Hij is een adolescent met veel vrienden en lid van een geheim gezelschap van kunstenaars. Als hij wil trouwen wordt dit door de Keizer verboden vanwege zijn te lage salaris. Schubert kiest voor een leven als vrijgezel, hij componeert ontzagwekkend veel en snel. Zijn liederen zijn vernieuwend en vinden veel weerklank bij een klein publiek. Hij componeert opera’s en symfonieën maar daarmee krijgt hij geen voet aan de grond. Zijn bescheiden persoonlijkheid zorgt ervoor dat hij niet makkelijk op de voorgrond treedt. Hij is voortdurend arm, woont meestal bij vrienden. Met deze vrienden zijn er salons, besloten avonden waar zijn muziek gespeeld wordt, de zogenaamde Schubertiades. Hij spendeert veel tijd in café’s en wanneer hij syfilis oploopt gaat zijn gezondheid achteruit. Hij wordt vurig verliefd op een van zijn leerlingen, jonkvrouw Carolyne Estherhazy die onbereikbaar voor hem is. Pas na de dood van Beethoven in 1827 durft Schubert zelf naar buiten te treden en aandacht te vragen voor zijn eigen muziek. Hoewel er zelfs interesse is uit het buitenland, wordt voor zijn muziek maar een habbekrats gegeven. Zijn gezondheid gaat verder achteruitgaat en hij wordt besmet met tyfus. Schubert sterft jong en arm op zijn 31ste.


Share by: